20 March 2008

Jawapan kepada 3 persoalan


Seorang lelaki bertemu seorang ahli sufi dan mengemukakan

beberapa soalan.

Soalan pertama : "Saudara kata Tuhan wujud,

tetapi saya tidak pernah melihatnya. Cuba tunjukkan saya di

mana Tuhan berada."
Kedua, "Mengapa manusia mesti dihukum apabila melakukan

kesalahan sedangkan semua itu adalah kehendak Tuhan?

Manusia tidak punya kehendak bebas, tidak dapat melakukan

sesuatu bertentangan dengan kehandak Tuhan."
Ketiga, "Mengapa Tuhan menghukum syaitan dengan

membakarnya dalam neraka? Bukankah syaitan itu berasal

daripada api, jadi tentulah api tidak dapat memudaratkan dirinya?"
Ahli sufi itu tidak memberikan sebarang jawapan sebaliknya

mengambil seketul tanah keras dan membaling kepala lelaki

yang bertanya itu. Disebabkan tidak puas hati dengan tindakan

ahli sufi itu, lelaki yang bertanya tadi pergi mengadu kepada

seorang hakim.

"Saya mengemukakan tiga soalan kepadanya tetapi dia membaling

kepala saya dengan seketul tanah keras lalu menyebabkan kepala

saya bengkak dan sakit." katanya. Hakim memerintahkan supaya

ahli sufi berkenaan dipanggil dan apabila ahli sufi itu tiba hakim

bertanya, "Lelaki ini mengemukakan beberapa soalan dan kamu

menjawabnya dengan membaling kepalanya dengan tanah, mengapa?"

Jawab ahli sufi itu, "Ketulan tanah keras itulah jawapan kepada soalannya

tadi : Pertama, dia kata kepalanya sakit, sila tunjukkan di mana letaknya

sakit itu, barulah nanti saya tunjukkan di mana Tuhan berada.

Kedua, mengapa dia mengadu pada tuan mengenai saya sedangkan

apa yang saya lakukan semuanya adalah atas kehendak Tuhan.

Dan ketiga, yang saya gunakan untuk membalingnya adalah tanah,

mengapa pula dia kata dia tercedera disebabkan itu? Bukankah manusia

diperbuat daripada tanah?"
Lelaki itu senyap tidak berkata apa-apa dan hakim pula sangat puas hati

dengan jawapan ahli sufi itu.


p/s: soalan2 ini bleh menjadi hujah buat kita jika kita di soal..jd apabila

anda di ajukan soalan sebegina, tindakan yang anda perlu lakukan,

ambil seketul batu dan balinglah ke kepala si petanya soalan itu..;-p

tp pastikan jawapan yang anda beri selepas itu betul2 kukuh dan dapat

meyakinkan si petanya soalan tadi..kerana jika tidak ia akan

mnjadi musibah buat anda..hehehe

No comments: