14 October 2008

My Malacca oh my Malacca...

Dulu..bila bercerita tentang negeri Melaka pasti tergambar mengenai negerinya yang penuh dengan cerita sejarah. Cerita tentang pahlawan2 hebat suatu masa dahulu, 5 pahlawan Melaka yg gagah..Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu dan Hang Kasturi.


Tapi sekarang bila cerita tentang negeri Melaka pasti kita tergambar seoramg lagi pahlawan yang banyak 'berjasa'..siapa lagi bukan pahlawan 'Datuk' Shahrukh Khan yang menerima Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) sempena hari jadi Yang Dipertua Negeri Melaka...(pahlawan ke dia??ntah la pandai2 je aku bg gelaran..tp gelaran datuk tu mmg sah confirm maa..siap keluar paper lagi,, bangga aku sebagai orang Melaka.


Baiklah...kita berbaik sangka..mungkin ;datuk; ni ada jasanya pada Melaka, mungkin sebab beliau la Melaka terkenal hari ini..mana taknya..masuk surat khabar beb..cerita kerajaan Melaka yang melantik seorang 'datuk' bukan warganegara Malaysia di kalangan datuk2 dari Malaysia. Lagi pun dulu dia pernah membuat shooting filem Boolywood di Kota A'Famosa dan lepas tu ramailah pelancong datang ke Melaka..so..Aku cadangkan lepas ni mana2 artis yang nak dapat gelaran Datuk..boleh la buat film shooting kat Melaka..


Persoalan, bagaimana dia di tabalkan pangkat Datuk masih menjadi tanda tanya??..aku pun sering bermonolog.."apa sebenarnya ciri2 untuk mendapat pangkat datuk ni"..bukan senang nak dapat Pangkat Datuk ni..kalau datuk yang satu lagi tu tau la..dapat cucu jadi lah datuk..Tapi dalam kes ni..?? Terpulanglah pada anda semua menilai..

"Melaka Bandaraya Warisan Dunia"






No comments: