18 February 2010

Akhirnya gelaran 'Beruk' kembali kepada 'Tuan'nya...




500 ahli parti, NGO membantah
Demo Bantah MP Australia

Ingatkah kita apa kata-kata Khairy Jamaluddin dahulu kepada mereka-mereka yang turun berdemo di jalanan..iaitu mereka SEPERTI BERUK-BERUK DI JALANAN..

Nah, Tuhan tunjukkan balik kepada kita (bagi yang sedar). Satu jari menunding kepada kita, empat jari kembali menunding diri sendiri. Rupa-rupanya, 'sumpahan' tersebut kembali terkena pada batang hidung sendiri.

Khairy dan konco-konconya jangan lupa, anda juga BERUK-BERUK JALANAN..

------------------




Saya hairan akhir-akhir ini, sering saja pihak-pihak yang dahulunya menjadi musuh kepada apa sahaja perbuatan pihak Pembangkang telah MENIRU apa yang pihak Pembangkang lakukan sebelum ini..contoh jelas Perhimpunan atau Demostrasi...

Peliknya, mereka di'kurnia'kan pelbagai medium dan saluran untuk meluahkan. Mereka ada media prima..TV3, TV1, NTV7 dan lain-lain..kemudian media cetak seperti Utusan, Berita Harian, Kosmo, NST dan lain-lain..itu belum cerita media elektronik seperti internet, radio dan juga 'kuasa' jabatan-jabatan kerajaan yang 'tumpang sekaki'. Namun, akhirnya..Himpunan juga menjadi pilihan..'amalan' tradisi pihak pembangkang dalam menyatakan suara.

Himpunan atau demonstrasi adalah adalah sebuah gerakan protes yang dilakukan sekumpulan orang di hadapan umum. Ia salah satu bentuk tindakan yang matlamatnya adalah untuk memberi maklum kepada orang atau rakyat (umumnya) hasrat dan kemahuan terhadap 'something wrong' yang berlaku. Yang menjadi punca utama tercetusnya Himpunan ini apabila Kemahuan atau Kehendak tersebut di SEKAT dan di HALANG oleh sesuatu yang biasanya lebih ber 'KUASA'.

Pihak pembangkang turun berdemo atas sebab pihak penguasa BN yang sering menyekat kebebasan bersuara, lihat di kaca TV, adakah kerajaan di bawah kementrian penerangan memberi ruang pembangkang memberi penjelasan. Pernah lihatkah Nik Aziz atau Anwar Ibrahim di beri ruang berucap beberapa minit? Ataupun di akhbar-akhbar. Sedangkan ruang besar di dalam akhbar khas untuk parti kerajaan BN, kadang-kadang bagi mereka lebih baik ruang di dalam akhbar di berikan kepada syarikat jualan nombor ekor mengiklankan no 4digitnya? Hatta diminta untuk memberi permit ceramah umum, jauh lagilah tidak dibenarkan?. Demokrasikah negara ini? Tak usah lah cerita tentang demokrasi kalau soal memberikan pendapat atau pandangan pun di sekat (atas sebab ianya dari Pembangkang), malahan jika adapun di selewengkan pula.

Andai ada kemungkaran yang di lakukan pemerintah, adakah kita harus berdiam diri. Atas alasan kita tidak ada kuasa, atau kita sendiri tidak berpeluang untuk memberitahu dan menerangkan kepada pemerintah akibat di sekat di segenap sudut?. Kita sering mendengar sebuah hadis Nabi Muhammad s.a.w yang berbunyi, (mafhumnya), jika kamu melihat kemungkaran, cegahlah dengan tangan (kuasa), jika tidak mampu dengan lisan, jika tidak mampu dengan hati, dan itulah selemah iman.

Pencegahan dengan hati itu tidaklah bermaksud kita hanya diam sahaja walaupun di dalam hati tidak redha. Tetapi bermaksud ia juga harus di luahkan apa yang tidak di persetujui atau tidak redha itu - yang terbuku di dalam hati. Maka dalam konteks inilah, himpunan tunjuk perasaan itu adalah suatu contoh tindakan dimana kita menterjemahkan apa yang tidak disukai di dalam hati itu.

Tidak perlulah saya ulas panjang, kini terbukti jika dahulu UMNO-BN megah dengan KUASA yang mereka ada, mereka mampu membuat apa sahaja. Tapi sekarang mereka menjadi LEMBIK dan pula menjadi PENIRU dari setiap langkah yang di lakukan Pembangkang. Kenapa tidak digunakan sahaja saluran-saluran yang mereka kawal itu untuk memberitahu rakyat atau pihak-pihak tertentu.? Mengapa mesti turun ke jalanan untuk berdemo?..atau sebenarnya BN-UMNO memang mahu jadi seperti BERUK-BERUK di JALANAN?? (seperti yang dikatakan pada Pembangkang dahulu)

Wallahualam

p/s: atau BERUK-BERUK SARKIS...

No comments: