19 October 2011

Jalan Rumah Di Tutup: Sia-sia sokong UMNO 40 tahun..

Fatimah Bt. Hassan dan ibunya Mah Bt. Kabul

Seorang tukang andaman pengantin Fatimah Bt. Hassan, 62, yang tinggal berdekatan dengan Taman Bukit Katil Permai, Bukit Katil begitu kecewa dengan tindakan menutup jalan di depan rumahnya sekaligus menyekat periuk nasinya untuk mencari rezeki. Turut tinggal bersama Puan Fatimah adalah ibunya, Mah Bt. Kabul yang berusia 78 tahun.

Beliau yang sebelum ini sudah banyak memohon supaya jalan di depan rumahnya itu tidak ditutup namun tidak diendahkan oleh pihak kerajaan. Liputan media sebelum ini pernah memuatkan isu berkaitan jalan di hadapan rumahnya ini. Antara media yang pernah datang membeuat liputan ini ialah Sinar Harian, Haian Metro dan Melaka Hari Ini namun tidak ada apa tindakan yang diambil.

Apabila isu ini berlegar di dalam ruang Sinar Harian, barulah kerajaan pimpinan Datuk Seri Ali Rustam kelam kabut untuk menyelesaikan masalah namun ia hanya bersifat sementara sahaja Pembinaan jambatan ini sudah genap setahun namun sehingga hari ini belum ada apa-apa pampasan yang diterima oleh pihaknya akibat penutupan jalan itu.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ali Rustam ada berjanji dengan beliau untuk datang melihat keadaan rumahnya namun sehingga hari ini belum muncul dan hanya tinggal janji-janji kosong.

Katanya, penutupan jalan utama ke Taman Bukit Katil Permai itu telah menyusahkannya sekeluarga dan orang yang berada di taman belakang yang terpaksa pusing untuk ke jalan utama. Penutupan jalan tersebut juga mengundang kerisauan akibat limpahan air hujan yang sering memasuki ruangan laman dan kaki lima rumahnya.








Keretakan rumah akibat pembinaan jalan dan jambatan telah mengundang bahaya terutamanya dalam rumah yang saya diami. Walau sudah ditampal keretakan itu, ia tetap merekah dan rekahan itu semakin membesar serta kehidupan kami sekeluarga bagaikan bertarung nyawa.

Jambatan yang ditinggikan untuk tujuan sukan rekreasi

Alasan yang diberikan untuk meninggikan jambatan itu adalah untuk laluan bot bagi tujuan pelancongan namun ia hanya bersifat sementara kerana aliran air sungai itu cetek dan tanah sering mendap menyebabkan tidak boleh diadakan sebarang aktiviti reaksi dalam sungai tersebut. Selain itu juga, kemalangan juga sering berlaku selepas meninggikan jambatan itu dan beliau sudah dua kali terlibat sama dalam kemalangan itu.

Mah Bt. Kabul menunjukkan cara dia ke kedai sebelah

Beliau berkata, ibunya juga terpaksa memanjat pagar yang melintang dihadapan jalan semata-mata untuk ke kedai runcit bersebelahan. Jika tidak dipanjat, ibunya terpaksa pusing ikut jalan belakang yang jaraknya lebih jauh jika dibandingkan dengan hanya memanjat pagar berkenaan. Ia memang menyusahkan ibu saya untuk ke kedai.

Katanya, apa makna disebalik tema 1Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan jika ini kehidupan yang terpaksa kami lalui. Ia ibarat beruk dihutan disusukan tetapi anak sendiri diarkan kelaparan.

Rumah Fatimah

Jalan bersebelahan rumah Fatimah

Selama 40 tahun saya menyokong dan mengundi UMNO, ia seolah-olah tidak dihiraukan dan kami bagaikan tidak dipedulikan. UMNO yang memperjuangkan hak orang melayu tetapi kami yang melayu Islam dipinggirkan sebaliknya jalan bersebelahan tidak pula ditutup. Jalan sebelah adalah milik orang Cina. Mana pembelaan untuk melayu? Jika mahu menutup jalan, tutuplah kedua-dua jalan dan jangan bersikap tidak adil. Ujarnya.

Cuba bayangkan jika taman dibelakang tidak wujud, ke arah mana saya dan keluarga mahu keluar sekiranya jalan tersebut ditutup? Adakah mahu terbang atau menyelam ke dalam air untuk keluar ke jalan utama? Itulah persoalan yang patut dijawab oleh kerajaan pimpinan Ali Rustam dan UMNO.


Menurutnya lagi, kontraktor telah nilaikan harga pampasan yang berjumlah RM50,000 untuk semua kos. Kerja-kerja ini telah diserahkan oleh sebuah syarikat iaitu Kejuruteraan Asas Jaya Sdn Bhd yang berpangkalan di Taman Tasik Utama, Ayer Keroh.

Penyelia DUN Bukit Baru
Yusof Wahab

No comments: