02 September 2009

Minyak oh Minyak..Dilema RON 95



Masing-masing bermuka monyok pada hari ini. Hari yang kurang ceria. Terutama bagi mereka yang terpaksa ‘travel’ untuk perjalanan yang jauh. Isu harga minyak kembali memecah kesunyian dilema rakyat. Lebih-lebih lagi, raya kian menjelang tiba. Tingkatan harga minyak sebanyak RM 0.20 bagi saya suatu yang agak ketara dan ianya membebankan. Sudah pasti dalam tempoh yang terdekat kesan rantaian peningkatan harga minyak ini akan kedengaran. Harga barang naik, service terpaksa diganda, dan banyak lagi isu semasa akan jadi bualan hangat mulut rakyat Malaysia yang walaupunn kerajaan isytihar ianya sebagai’hadiah’ Merdeka kali ini.




Yang lebih menariknya, pendekatan yang digunakan kali ini agak berbeza. RON 95 dijadikan dijadikan ‘cover depan’ agar segala permasalahannya ditutup rapi. Kejap-kejap. Dengan naiknya harga minyak ini barulah terjawab persoalan yang telah lama terlintas di minda saya sejak 2 mingu lepas mengapa semua stesen minyak petronas telas dahulu mempromosikan RON 95. Sedangkan setahu saya kajian pakar ‘engine consumption’ membuktikan RON 95 kualitinya tidak sebaik RON 97 lebih-lebih lagi bagi kenderaan ‘elegent’ seperti Mercedes, BMW dan lain-lainya.


Kebijaksanaan kerajaan ini akhirnya terbongkar jua dan yang pastinya mulai hari ini kita akan kembali merana mungkin sehingga Pilihan Raya 13 yang akan datang. Suatu tempoh panjang yang memeritkan. Jadi buatlah pilihan yang betul agar kita kembali ‘Merdeka’ buat kali kedua selepas PilihanRaya ke-13 nanti.


Saya sertakan bersama info berkenaan RON yang menjadi tanda tanya buat semua. ‘Engineers are problem solvers”



RON = Research Octane Number.

The higher the RON = the later the combustion = less knocking = better for the engine.

For the engine, the higher the RON, the advance is higher so the engine performance is increased.


The difference between RON 95 and 97 is not much. But it is recommended that is the car is made of RON 97, you should not use anything lower than that. This is not good for the engine (shortened lifetime).


So this means that not all cars can use RON 95. Check the lids of your petrol tank or the manuals to find out the minimum RON number the car can handle. If it’s RON97 then you’re out of luck. For the time being, many light vehicles such as Kancil, Kelisa, and Viva can use RON 95 without any problems. Only luxury cars such as Mercedes and BMWs are not recommended to be used with RON 95. There is a risk of engine damage if it’s used.


The government’s encouragement in using RON 95 is a double sided blade. Those who uses light vehicles will get to enjoy cheaper fuel while those who uses luxury cars will have to pay the same as now and the government is no longer subsidizing the fuel. So if you use big cars, who will have to face the consequences.


Sumber: Blog 'Kelompok ekslusif pencatur check and balance negara'


Komentar:

It's all about making decision. Jadi buat lah pilihan yang tepat untuk jangka PENDEK dan PANJANGnya. Untuk jangka PENDEKnyanya pilih lah minyak yang terbaik untuk kenderaan anda..dan untuk jangka PANJANGnya, pilihlah kerajaan yang benar-benar menjaga kebajikan rakyat untuk PRU 13 nanti. dan sesungguhnya inilah pilihan yang paling penting..cukuplah 'gula-gula' kerajaan UMNO-BN hadiahkan kepada rakyat, jika terlebih ambil kelak membawa 'penyakit kencing manis' kepada kita. tetapi sebaiknya fikirlah dahulu sebelum membuat keputusan. kerana keputusan di tangan kita..

Jangan nanti mengeluh disebabkan tangan yang mengeluarkan pitih, padahal kesilapan itu dari tangan yang MEMANGKAH..Wallahu'alam

No comments: