16 November 2009

Angkuh! Sikap Pemuda UMNO di selar.



Dan janganlah kamu memalingkan muka (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan dimuka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri “ Luqman 18

Bapak borek anak rintik.

Jika 'bapak' Najib sendiri berasa angkuh kepada rakyat Kelantan dengan isu royaltinya. Begitu jugalah 'anak-anak'nya..Pemuda UMNO yang juga bersifat angkuh berkaitan isu tajaan haji Tuan Guru Nik Aziz yang kononnya menerima rasuah. Siap minta SPRM siasat. Apa yang saya boleh simpulkan, Kuman seberang laut nampak, gajah depan mata, tak nampak.

Apabila saya menyemak kembali kisah-kisah di dalam Al-Quran, saya menyedari rupa-rupanya sifat angkuh ini adalah sifat dominan iblis. Ini bukan teori saya semata-mata, dalam Al-Quran sendiri mengisahkan perihal sifat iblis yang angkuh ini..memang sifat iblis itu angkuh dan sombong. Berkata seolah-olah merekalah juara, mendabik dada sehingga merasakan semua hina.

Nak kata iblis itu sesat, dia memang sesat, walaupun dia beriman sebelumnya kepada Allah, cuma di sebabkan dia angkuh dan sombong kepada Allah untuk tunduk kepada manusia (atas arahan), dia menjadi kufur.

Jadi apa bezanya manusia. Mungkin manusia tidak akan sesat dan kufur seperti iblis, tetapi kemungkinan jika manusia mencontohi sifat iblis yang angkuh itu..manusia boleh menjadi kufur kepada Allah (Wal'izubillah..moga Allah jauhkan kita).

Kalau UMNO boleh bersifat angkuh dengan Tuhan, apa kisah kalau dengan manusia.Lagi mudah. Sedangkan menolak hanya satu ayat Allah di dalam Al-Quran boleh jatuh kafir. Inikan pula UMNO boleh menolak hukum Allah yang telah jelas terang dalam Al-Quran. Malah menjadi bahan senda gurau pula.

"Janganlah kamu jadikan hukum-hukum Allah permainan.." Al-Baqarah 231

No problem. UMNO ada kuasa, ada duit, ada jawatan, apa ada hal. Nak angkuh, sombong, nak buat, buat lah....

....selagi orang tak panggil anda iblis yang tempat tinggalnya di neraka JAHANAM..


Wallahu'alam


"Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang keluar dari kampungnya dengan rasa angkuh dan dengan maksud riya' kepada manusia serta menghalangi (orang) dari jalan Allah. Dan (ilmu) Allah meliputi apa yang mereka kerjakan" Al-Anfaal 47

No comments: