09 October 2010

Konsert Adam Lambert vs Maher Zain..





Pertembungan dua artis Barat..





Kerajaan telah memberi pilihan kepada rakyat Malaysia, dua ikon yang menjadi idola rakyat Malaysia. Kedua-dua artis ini di benarkan datang ke Malaysia, kedua-duanya mendapat liputan hebat media. Kedua-duanya juga datang dengan misi tersendiri..


Soalnya, pilihan di tangan kita sebagai rakyat. Walaupun kesekian kalinya kerajaan malaysia
di desak untuk mengurangkan budaya hiburan melampau melalui pembawaan masuk artis dan kaeedah perlaksaan konsert berlangsung, hiburan yang mana dapat membentuk ikon remaja rosak akhlak dan runtuh moralnya. Namun ia masih berlaku.


Semua sedia maklum, masalahnya bukan atas sebab hiburan itu. Tetapi 'spesis' idola yang di bawa masuk. Spesis inilah yang akan menentukkan pengikut yang sama spesisnya..apabila di kumpulkan di dalam satu gelanggang maka lihatlah kesannya. Itu belum cerita lagi tentang lirik dan mesej lagu-lagunya..


Sebab itu ada orang tegur kepada saya kenapa saya memperlekehkan penubuhan sekolah Harapan yang di ilhamkan KM Melaka..dia, dengan membawa bukti betapa berjayanya penubuhna sekolah Harapan itu apabila seorang bayi di selamatkan dari di buang ke tong sampah. Maka jawapannya lihat sahaja industri hiburan malaysia. Mungkin agak lari tajuk dengan topik, tapi saya pasti semua dapat tangkap...easy.


Teringat seperti seorang sahabat saya yang berkali-kali hantar keretanya ke workshop, repair itu, repair ini..tukar komponen itu, tukar komponen ini. Masalahnya kerap kali juga rosak. Pelik kenapa tak tukar enjin terus, ganti enjin yang baru.


Islam itu datang dengan penyelesaian, tiada masalah yang tidak dapat di selesaikan dengan Islam. Manual dah tersedia. Soalnya nak baca atau tidak. Atau mungkin mereka tak faham. Tapi boleh sahaja merujuk kepada mereka yang faham, bukan buat-buat faham. Pula tu nak ajar orang.


Life is about how to make decision...


No comments: