10 November 2011

Berapa Banyak Lagi Mahu Ambil Tanah Orang Melayu?


Memperjuangkan Melayu hanya sekadar retorik yang hanya singgah dibibir pemimpin-pemimpin sahaja tetapi rakyat bawahan sering tertipu dengan janji-janji manis mereka. Di manakah letaknya perjuangan Melayu yang dicanang oleh parti yang heboh memperkatakan "Hidup Melayu" dan pada masa yang sama menjadikan orang Melayu sebagai boneka untuk menindas mereka.

Isu tanah orang Melayu selalu menjadi topik hebat yang dibincangkan dan sering terdengar tanah orang Melayu sahaja yang diambil dan adakah ini sebenarnya perjuangan orang Melayu dalam bidang politik? Politik punya pasal rakyat yang sengsara. Di manakah pembelaan sebuah parti yang kononnya menjadi Melayu sebagai platform membela Melayu sedangkan hak Melayu mereka yang menghakisnya?

Di Kampung Padang Jambu, seorang penduduk tempatan yang bernama Kasim B. Tawi, 67, menceritakan bagaimana tanah yang mereka duduki sebelum ini telah diambil untuk dijadikan tapak milik Kolej Perubatan Manipal. Pada ketika itu, rumah yang ada dalam tanah berkenaan berjumlah 35 buah rumah yang mana 18 buah rumah membayar cukai manakala selebihnya tidak membayar cukai.

Tanah yang mereka duduki itu sebenarnya milik Chim Yam Chuang Templer dan telah diubah geran yang besar. Apabila tanah itu mahu dijual, pihak pembeli menawarkan harga asal RM3,000 tetapi ditentang dan dapat RM14,000 bagi yang tidak membayar cukai manakala yang membayar cukai memperolehi RM34,000.

Sewaan tanah bagaikan seperti bertukar tangan. Orang Melayu menyewa tanah orang Cina manakala bersebelahan pula orang Cina menyewa tanah orang Melayu dan diminta keluar serta dibayar RM1000,000. Betapa mudahnya mengeluarkan orang Melayu dan dimanakah letak nilai harga diri orang Melayu itu? Siapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini?

Pengerusi kampung tersebut yang juga orang kuat UMNO terlebih dahulu meninggalkan tanah berkenaan. Tanah tersebut telah diambil kira-kira tiga tahun yang lepas untuk dijadikan tapak Kolej Perubatan Manipal dan penduduk di kawasan ada yang masih tinggal di kawaan tersebut dan ada yang telah keluar dari kawasan itu.

Blog Penyelia Bukit Baru

No comments: