16 November 2011

Sampah Penanda Aras Melaka Negeri Maju




Sampah di Kawasan Perindustrian Telok Mas

Setelah Melaka mendapat pengiktirafan Negeri Maju 2010 pada Oktober tahun lalu, kemajuan itu mungkin sedikit terbantut dengan kehadiran sampah yang sedikit sebanyak mencacatkan pemandangan sebuah negeri yang dikatakan maju. Apakah yang dimaksudkan dengan negeri maju kepada rakyat terbanyak di Melaka? Adakah sekadar maju dengan adanya Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka yang tidak menampakkan penerbangan harian atau dengan adanya monorel yang dikatakan selalu rosak dan pernah rosak 8 kali dalam masa 3 minggu?

Di Melaka ada dua tempat pelupusan sampah yang terletak di Krubong dan Sungai Udang. Tapak pelupusan sampah yang terletak hanya boleh bertahan sehingga tahun 2014 atau 3 tahun dari sekarang manakala tempat pelupusan sampah yang terletak di Sungai Udang hanya boleh menampung sampah sehingga 2016 iaitu kira-kira lima tahun dari sekarang. Keadaan ini pasti akan menggusarkan rakyat Melaka kerana terpaksa mencari tempat penimbusan sampah yang baru.


Sampah sudah pecah dan berair


Bagaikan kawasan sampah di Telok Mas

Rakyat Melaka menghasilkan antara 1,300 tan dan 1,400 tan sampah sehari manakala kos untuk penimbusan tanah di tapak pelupusan sampah, mencecah RM70,000 sehari. Jika ini tidak dibendung, status Melaka sebagai negeri maju akan tergugat akibat timbunan sampah yang semakin hari semakin meningkat. Kemajuan yang dikejar oleh kerajaan negeri hanya tertumpu ke arah bandar dan tidak ke arah bahagian pedalaman.

Bagi merealisasikan usaha itu, mulai 1 Jan depan kerajaan negeri bercadang mengenakan bayaran antara 10 sen dan 20 sen kepada sesiapa yang ingin menggunakan beg plastik ketika membeli barang. Adakah dengan langkah tersebut akan mengurangkan penghasilan sampah? Siapakah yang harus dipersalahkan akibat pembuangan sampah yang berlebihan ini? Salah manusia atau perlu kurangkan plastik dalam urusan jual beli harian?

Selain dari dua tempat pembuangan samaph tersebut, lokasi di kawasan perindustrian Telok Mas juga mengundang penyakit akibat sikap pihak yang tidak bertanggungjawab membuang sampah sesuka hati. Disebalik kemajuan yang dikejar di kawasan bandar, kawasan pedalaman telah menjejaskan status sebuah negeri maju. Penanda aras Melaka buat masa ini adalah timbunan sampah yang tidak dapat dibendung dan slogan "Melaka Negeri Bandar Teknologi Hijau" akan hanya jadi syok sendiri kerajaan negeri pimpinan Ali Rustam.

Blog Penyelia Bukit Baru

No comments: