16 July 2010

Barang Naik: Kerajaan akan lihat reaksi rakyat..apa kejadahnya?



Selepas Najib mengumumkan harga baru bagi Petrol, Diesel, Gula dan Gas LPG semalam. Hari ini kerajaan pula berkata, mereka akan mengkaji semula harga barang dengan melihat reaksi rakyat. 

Sah, memang Najib nak memperbodohkan rakyat. Apa kejadahnya nak minta reaksi rakyat setelah umumkan. Kerajaan dilihat bukan hanya tidak berbincang dengan rakyat, malah di dalam perlimen pun tidak di bentangkan dan di bahas, alih-alih terus umum dan laksanakan., dasar penakut.

Apa yang kerajaan BN tau selepas umumkan harga kenaikan barang..hanyalah memberi alasan dan jawapan-jawapan tipikal dan lapuk yang telah di gunakan sejak zaman Pak Lah dulu (atau mungkin lama lagi)..

1) Harga minyak kita (Malaysia) masih rendah berbanding negara lain. 

2) Harga minyak ikut harga pasaran, tak dapat di kawal.

3) Kenaikan harga barang tidak membebankan rakyat. 

4) Melihat kenaikan harga barang dari sudut positif

5) Gula membahayakan kesihatan

6) Kerajaan telah memberikan banyak subsidi pada rakyat

7) Ubah cara hidup..

8) dan lain-lain..

Kini kerajaan BN dilihat mencipta pelbagai mekanisme kononnya untuk merasionalkan kenaikan harga barang dengan mengatakan kenaikan harga barang itu adalah untuk kepentingan masa depan negara. Ia juga dilihat bagi membantu negara kearah usaha berjimat-cermat memandangkan subsidi yang telah di berikan terlalu tinggi dan mungkin juga mengelakkan negara menjadi Bankrap pada masa depan. 

Padahal tindakan tersebut sebenarnya hanyalah untuk 'memujuk' rakyat supaya membuang rasa prejudis berkaitan kenaikan harga barang ini. Hinggakan dalam penerbitan akhbar pun di berikan 'kod perkataan' yang harus dan tidak boleh di gunakan, dimana tidak di benarkan menggunakan perkataan "Barang Naik" tetapi hendaklah menggunakan perkataan "Pelarasan Harga", "Subsidi diselaras", "Harga Baru" dan lain-lain.

Carilah berdozen-dozen mekanisme pun, guna lah apa-apa istilah sekalipun andai pemimpin BN itu sendiri tak nak berubah selagi itu akan ada masalah dalam pemerintahan negara. Isu RASUAH, pembaziran, salah guna duit rakyat, pecah amanah dan sebagainya campak ke tong sampah, atau tanam je dalam pasir supaya rakyat tak tahu. 

Tapi jangan lupa..sampah yang mereka buang atau tanam itu suatu hari nanti pasti akan banyak dan terkeluar dari tempatnya..

Wallahualam

p/s: Kerjasama UMNO dan PAS mungkin dapat atasi masalah ini....kot...kot....kot



No comments: