13 July 2010

Kerjasama PAS dan UMNO untuk dasar Islam??

UMNO??


Jika PAS bersatu dengan UMNO, Malaysia mudah amal dasar Islam. (berita selanjutnya)


Hairan, sejak bila dasar UMNO itu adalah Islam. Sifirnya mudah, dasar PAS, Islam. Dasar UMNO, Kebangsaan (memang sudah termaktub dalam perlembagaan UMNO sendiri).

Bila bercakap tentang dasar, ia sesuatu perkara yang menjadi perkara pokok, atau perkara utama. Soalnya sekarang Islam di dalam UMNO itu bagaimana halnya?. Hal pokok ke, atau hal cabang? Judi itu pula perkara pokok atau perkara cabang dalam agama? Yang telah jelas haram. 

Bukahkah PAS dari dahulu sudah mencadangkan kepada pemimpin UMNO agar ubah dasar di dalam UMNO itu, dari semamgat kebangsaan kepada semangat keagamaan, atau dasar Islam, keran di dalam Islam itu sendiri ada bangsa, ada budaya, ada kaum dll. Namun UMNO tetap dengan semangat nasionalisme yang pekat. Degil dan tidak yakin bahawa Islam itu yang menyatukan semua bangsa dan sesama bangsa. Kita boleh nilai selama 50tahun lebih UMNO dengan dasar nasionalisme nya, sejauh mana Islam terbangun. Atau Islam di angkat bukan hanya nama Islam agama Rasmi Malaysia semata-mata, tetapi perlaksanaan Islam dalam segenap aspek kehidupan.

Jika UMNO dan Pas bekerjasama banyak perkara boleh dilaksanakan termasuk hukum hudud berbanding tindakannya bekerjasama dengan DAP dan PKR yang ternyata mempunyai dasar dan matlamat perjuangan yang berbeza,” kata  Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa), Lokman Nor Adam.


Suatu lagi lawak antarabangsa yang di cipta. Mungkin Panel Pemikir JASA ni tak kaji sejarah agaknya. Tak taukah berapa ramai pemimpin UMNO sendiri (termasuk 'ulamak' ) mereka yang begitu prejudis dengan hukum hudud, tidak yakin bahkan ada yang menghina perlaksanaan hukum hudud ini dilakukan di Malaysia (sumber). Beliau mahu membandingkan DAP dan PKR yang baru bertapak. Sudah pasti mereka masih baru dan mungkin belum faham perjuangan PAS. Lebih-lebih lagi di anggotai pelbagai kaum, bukan Melayu semata-mata seperti UMNO, DAP ada Cina dan India, begitu juga PKR.

Persoalannya, buat UMNO yang 100% atau 99.9% dianggotai Melayu Islam. Pula tu sudah hampir 50tahun lebih bertapak di Malaysia.

Apakah mereka anggap kerjasama PAS dan UMNO adalah semata-mata untuk mendapatkan izin melaksanakan hukum hudud semata-mata sedangkan banyak lagi penyelewengan pemimpin kerajaan tidak di highlightkan seperti penyelewengan harta rakyat, pembaziran, keruntuhan akhlak dan moral pemimpin UMNO, perlanggaran syariat dan hukum tuhan dan lain-lain. Sebenarnya itu yang lebih patut di utamakan, memandangkan kejahilan ketara tentang agama yang melanda pemimpin UMNO, tak usahlah cerita tentang hukum hudud andai aurat isteri pun tidak ambil kisah.

Saya berpandangan, sebelum UMNO ingin bekerjasama dengan PAS, kononnya untuk mengamalkan dasar Islam, mungkin boleh minta dulu izin dan pandangan ulama-ulama muda dan tua dalam UMNO dahulu. Mereka juga ada hak. Atau mungkin ulama dalam UMNO ini perlu bersihkan dulu pemimpin UMNO yang kelihatan beria-ia untuk bekerjasama dengan PAS ini agar mereka benar-benar ikhlas dan jujur untuk membawa agenda Islam yang tulen. 

Pandangan saya, gunakanlah sebaik-baik mungkin ulama-ulama muda yang baru masuk UMNO ni untuk mentarbiyyah pemimpin UMNO..sia-sia kalau tak manfaatkan mereka sedangkan sebelum ni bukan main hebat lagi cerita tentang ulama yang masuk UMNO...Wallahualam




1 comment:

Raja Ban Jir Bin Tengku Juh said...

haha... kerjasama? nk bangkit isu U.G lg ke? jangan duk kencing rakyat la umno... btulkan dulu umno tu sebelum nk sebut tentang perpaduan... umno tu kene terima islam dulu bkn bekerjasama... Blajar tentang ISlam jgn duk main isu.. Bodoh...