17 June 2010

MERKAVA




Merkava merupakan Kereta Kebal milik Israel yang dikatakan paling berkuasa telah di cipta oleh Israel dalam usaha mempertingkatkan lagi pertahanan ketenteraan mereka dalam peperangan. Ia tersenarai dalam TopTen Military Tank yang meletakkan kereta kebal Merkava ini ditangga ke-9.(sumber). Pengubahsuaian demi pengubahsuaian juga telah dilakukan terhadap kereta kebal Merkava ini terutamanya dari sudut keupayaan untuk menyerang (attacking) dan pertahanan (defensive)  (sumber).

Walaubagaimanapun, tujuan saya bukanlah mahu sangat mengagumi keupayaan teknologi Israel ini apatah lagi bila teknologi ini di gunakan untuk membunuh manusia tidak berdosa. Tetapi ianya untuk memberitahu bahawa setinggi mana pun IQ kaum yahudi ini membina senjata canggih, ia tetap akan tewas dengan semangat juang pejuang Islam yang mendapat bantuan terus dari Allah. 


Sepertimana pejuang Islam Hizbullah di Lubnan. Pada tahun 2006, Menteri Keamanan Publik Israel, Avi Dicter dan Meteri Pertahanan Israel Amir Peretz telah mendedahkan, pejuang Hizbullah telah menghancurkan kereta-kereta kebal Merkava.

Sepertimana pertempuran yang pernah berlaku di wilayah Lubanan, Kyiam dan Aita Syi'b selama 3hari, dimana sekitar 35 buah kereta kebal Merkava telah di gunakan. Namun dengan semangat juang oleh tentera Hizbullah dan pertolongan dari Allah mereka telah berjaya mengahncurkan 25 buah kereta kebal Merkava dengan menggunakan roket pelontar granade RPG-29 Vampir yang berhulu peledak. (info)


Kemusnahan kereta kebal Merkava menimbulkan tanda-tanya kepada Israel yang begitu yakin kereta kebal mereka begitu ampuh dan sukar di hancurkan, lebih-lebih lagi oleh senjata pejuang Hizbullah. Tersentak dengan kekalahan itu, Israel telah menggunakan helikopter pula untuk menyerang kota Kyiam, namun ia masih gagal. Akhirnya dengan kedua-dua bentuk serangan oleh Isreal terhadap wilanyah Lubnan itu Gagal dan di kalahkan oleh pejuang Hizbullah, sehingga hari ini tentera Israel masih tidak mampu menawan Lubnan hatta walayah kecil di sana sehingga pemimpin Hizbullah, Hassan Nasrallah menyatakan dalam pidatonya yang terkenal,  “Israel lebih lemah dari sarang labah-labah”  .




Ya, sememangnya Israel adalah lemah. Namun persoalannya mengapa umat Islam masih tidak mampu bersatu menentang Israel yang lemah itu..Malangnya negara islam terutamnay negara-negara Arab pula menjadi tali barut membantu Israel. Kini tiada apa yang dapat kita harapkan dari negara-negara Arab dan negara Islam bagi membantu rakyat Palestin. Tetapi kuasa Allah memberikan petanda kepada kita bahawa hari ini bukan sebuah nagara yang akan membantu negara umat Islam yang ditindas, tetapi sebuah GERAKAN ISLAM/ PARTI ISLAM seperti Hizbullah, HAMAS dll yang menjadi front-line perjuangan membebaskan Palestin. IsyaALLAH.

Semoga PAS juga menjadi antara wakil gerakan Islam di Malaysia membantu perjuangan gerakan Islam lain di negara lain bagi membebaskan Palestin...InsyaAllah.

p/s: UMNO..Perkasa..?????


2 comments:

Unknown said...

mp umno dah naik kapal..pas bila lagi? :)

LegendZ said...

aih..bkn ust riduan md noor dh lama ke pergi palestin dgn beberapa sukarelawan dr pas dulu..yg atas kapal marvara hari tu pun bkn ada wakil dr yayasan amal ke?