26 June 2010

UMNO tak nak buat Dewan Ulama UMNO?

Mungkin selepas ni kita akan lihat mereka bertudung sempurna..(Gambar hiasan)


40 Ulama sertai UMNO (sumber)


Mungkin selepas ini UMNO boleh menubuhkan Dewan Ulama UMNO atau apa-apa sahaja Jabatan atau Biro yang mungkin dapat mengangkat status Ulama di dalam UMNO.


Kemasukan ulama muda kedalam UMNO bukanlah sesuatu perkara yang baru kerana semasa di zaman Tuanku Abd Rahman lagi memang sudah ada ulama di dalam UMNO.


Saya berpandangan biarlah ulama di dalam UMNO juga di beri kuasa dan suara untuk mengubah UMNO terutamanya yang berkaitan dengan perlembagaan dan dasar UMNO.


Apa yang di maklumkan di dalam berita hari ini, kemasukan ulama muda ini hanyalah untuk mengubah atau berdakwah di dalam ruang lingkup keagamaan dan kerohanian. Ini suatu yang malang andai peranan ulama muda yang masuk UMNO ini, lebih-lebih lagi mereka berkelulusan tinggi dari luar nagara hanya berperanan di dalam ruang lingkup kerohanian semata-mata.


Andai perkara ini dipersetujui didalam perjanjian antara pemimpin UMNO dan ulama muda ini, maka inilah petanda awal Sekularime yang bakal di terima oleh ulama muda ini.


Saya mengambil contoh andai di dalam perlembagaan UMNO itu sendiri terdapat dasar yang bertentangan dengan agama, maka apakah ulama muda ini dapat mengubahnya?Yang mana kah agak-agaknya pemimpin UMNO ini akan ikut dahulu? Perlembagaan atau ulama?.Jika dahulu semasa Tuanku Abd Rahman pernah mencadangkan di wujudkan loteri kebajikan, maka ramai ulama dalam UMNO bangkit menentang, namun bantahan mereka tidak dilayan dan mereka keluar dari UMNO selepas itu. Itu dahulu yang boleh di katakan UMNO masih agak 'bersih' berbanding sekarang, rasuah di kalangan pemimpin mereka, keruntuhan akhlak dan ada yang juga yang mencabar hukum tuhan.


Saya berpandangan biarlah ulama yang masuk UMNO ini di beri 'kuasa' di dalam politik, menjadi sebahagian di antara penentu atau penggubal dasar atau perlembagaan dalam UMNO seperti mana yang dilakukan PAS di dalam dewan Ulamanya. Andai UMNO benar-benar mahu berubah.


Andai alasan pemimpin mereka untuk membawa ulama muda ke dalam UMNO semata-mata untuk membalas balik hujah pembangkang, maka inilah agama yang di politikkan dan UMNO sendiri tidak akan kemana-mana.


Just wait and see..



1 comment:

Raja Ban Jir Bin Tengku Juh said...

Dewan Ulama UMNO = Haiwan Dalam Semak yang kuno