11 December 2010

Mengapa BN-UMNO wajib di jatuhkan?


Di dalam konteks negara Malaysia, di ketahui kerajaan BN yang menguasai kerajaan pusat adalah menjadi pemerintah negara. Dengan majoritinya di kalangan pemimpin Islam yang menjadi penggubal dasar. Maka secara dasarnya, sistem yang di guna pakai seharusnya adalah sistem pemerintahan Islam, kerana menjadi kewajipan pemerintah yang beragama Islam itu menjadikan Al-Quran dan Hadis sebagai pelembagaan tertinggi di dalam negara.

Namun, bagaimana sekiranya, pemimpin Islam itu tidak melaksanakan sistem pemerintahan Islam?

Persoalan tidak melaksanakan sistem atau syariat Islam selalu di bangkitkan. Kita harus membezakan pemerintah yang tidak melaksanakan sistem Islam dalam masa yang sama mengunapakai sistem kufur dengan pemerintah yang menolak secara rasmi hukum-hakam di dalam Al-Quran untuk di guna pakai di dalam perlembagaan negara.

Barangkali pemerintah yang tidak melaksanakan sistem Islam itu masih berkeinginan untuk melaksanakan sistem Islam pada masa akan datang, namun di sebabkan faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan ia terpaksa di lewatkan. Atau sebaliknya pemerintah yang memang tidak mahu dan tidak berniat untuk menggunapakai perlembagaan Islam dengan menolaknya secara rasmi. Maka pemerintah kategori ini wajib di tentang

Jika pemerintah itu mendokong selain dari sistem Islam dan dalam masa yang sama mereka tidak melafazkan ucapan atau tindakan yang menghalalkan sistem kufur atau dengan kata lain mereka tidak menghina sistem Islam, mereka tidak di anggap sebagai terkeluar dari Islam. Aqidah mereka masih benar.

Namun, di dalam persoalan ini Profesor Dr.Yusof Al-Qardawi di dalam Fiqh Daulah menyatakan dengan jelas adalah tetap wajib menjatuhkan pemimpin tersebut atas persoalan pokok yang membabitkan dasar Islam

Sheikh Mohammad Naim Yasin di dalam kitabnya Al-Jihad pernah menulis tentang kefasikan dan buruk akhlak pemimpin Islam di mana dengan sikap dan akhlaknya itu akan mewujudkan suatu sistem kufur (bukan Islam) kepada rakyatnya sehingga menyediakn ruang-ruang maksiat dengan lebih luas yang menyalahi Aqidah dan Akhlak. Maka ia menjadi wajib bagi kaum muslimin bangkit menentang dan menjatuhkannya. Iaitu menjatuhkannya dengan cara yang benar-benar menguntungkan Islam dan kaum Muslimin.

As-Syeikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi didalam Fiqh ad-Daulah menyebut tiga kekuatan yang perlu wujud dalam menjatuhkan kerajaan di zaman ini.

Pertama: Kekuatan ketenteraan.

Kedua: Parlimen yang mampu mengubah dasar.

Ketiga: Kekuatan pergerakan rakyat yang menyeluruh yang tidak mampu dihalang oleh sesiapa, sekalipun angkatan bersenjata. Sesiapa yang tidak mempunyai kekuatan ini hendaklah ia bersabar dan bersiap sehingga mampu memilikinya. Dalam masa tersebut maka dakwah diteruskan dengan lisan, menulis dan segala ruang yang ada.

Berbalik kepada realiti sistem pemerintahan negara Malaysia ini, kita telah semua sepakat dan ketahui perlembagaan dan sistem yang di guna pakai sekarang adalah dari Barat. Sejak Merdeka, Suruhanjaya Reid yang ditubuhkan pada tahun 1956 telah menjadi asas kepada perlembagaan negara sehingga kini. Maka ianya sudah pasti menyimpang jauh dari sistem pemerintahan Islam. Inilah sebenarnya strategi musuh terhadap Islam sepertimana Khalifah Umar Al-Khattab menyebut, " Akan terungkai tambatan Islam serungkai demi serungkai dari leker umat Islam apabila berleluasanya di dalam Islam mereka yang tidak menggetahu sepak terajang jahiliyyah (musuh Islam)"

Persoalannya, bagaimana pula sikap pemerintah hari ini terhadap sistem Islam? Barangkali mungkin mereka berkeinginan dan masih menunggu masa yang sesuaiuntuk di laksanakan walaupun sejarah telah banyak merakamkan beberapa komen negatif terhadap sistem Islam dari mulut dan tindakan para pemimpin atau barangkali juga mereka memang tidak langsung berminat.

Ianya akan berbalik kepada persoalan sikap pemerintah dan sifat pemerintahan. Kita sebagai rakyat menilai. Menggunakan hujah Ulama' kotemporari Prof.Dr Yusof Al-Qarawi, hasilnya pada hari ini, pemerintah yang ada pada hari ini sudah wajib di jatuhkan dan di gantikan. Atas dasar apa? Iaitu tak lain tidak bukan atas dasar Islam. Apabila akhlak pemimpin Islam itu tidak lagi mencerminkan peribadi muslim seperti mana yang di katakan Sheikh Mohammad Naim Yasin, sehingga asbab dengan sikap pemimpin itu membuka lagi ruang kejahiliyyahan kepada rakyatnya.

Atas faktor itu, PAS hari ini berusaha untuk mengantikan BN-UMNO sebagai pemerintah. Dasar PAS yang membawa agenda Islam itulah menjadi kekuatan roh dan jasmani buat para amilin bekerja mengangkat kembali syiar Islam yang kian malap dek BN-UMNO yang memerintah sebelum ini.

Pembinaan akhlak dan syakhsiah yang baik di kalangan pemimpin PAS menjadi perkara asas dalam pembentukan fardil muslim. Masakan boleh matlamat negara Islam itu lahir dari individu yang tidak berperangai seorang muslim. Sepertimana kata Imam Hasan Al-Hudaibi,"Tegakkan negara Islam itu di dalam diri kamu, nescaya negara Islam akan tertegak di dalam tanahair kamu"

Inilah alasan asas dan mudah kenapa BN-UMNO harus di jatuhkan. Apabila peribadi pemimpin Islam itu tercemar, maka apakah jaminan pemerintahan yang di pandunya itu akan menjadi elok. Usah bicara tentang sistem Islam yang besar itu, andai akhlak dan syakhsiah diri masih kelam kabut, langgar segala halal dan haram. Hairannya bukan sekadar diri sendiri terus menerus melakukan dosa, malah membentuk pula undang-undang yang menghalalkan apa yang diharam dan sebaliknya sehingga melibatkan rakyat bawahan mendapat 'saham'.

Sebelum menjadi fitnah yang lebih besar agama, bangsa dan negara, lebih baik jatuhkan pemimpin seperti ini dahulu. Bagaimana? Tidak lain tidak bukan, dengan menggubah dasar di dalam parlimen melalui pilihanraya.

Allahu'alam

No comments: