15 March 2011

Hōnen Matsuri - Hari Zakar yang di sambut setiap tahun di Jepun



Hōnen Matsuri, merupakan sambutan tahunan rakyat Jeput pada setiap 15 Mac. Sambutan ini bertujuan memperoleh 'keberkatan' bagi setiap orang agar mendapat zuriat yang baik dan sebagainya. (selanjutnya)


Tetapi tahun ini, pada bulan yang sama, sambutannya terpaksa di sambut berlainan, dengan linangan air mata dan darah apabila musibah besar melanda telah Jepun. Tsunami-yang terburuk dalam sejarah dunia apabila di catatkan 9.0 skala richer telah menghentam beberapa kawasan di Jepun.

Barangkali ada pertalian antaranya.

Tak perlu lah kita memanjangkan lagi cerita ini, apa yang pasti setiap musibah itu adalah bala buat mereka yang terus menerus melakukan maksiat dan gelap dengan petunjuk dan ianya juga rahmat buat mereka yang di beri cahaya di dalam hati agar kembali ke pangkal jalan. Sama-sama kita berfikir dan bermuhasabah.

Sesungguhnya besarnya balasan baik adalah dengan besarnya ujian dan bala (tahap ganjaran adalah setimpal dengan tahap kesukaran mihna’), dan Allah s.w.t apabila kasihkan satu kaum lalu akan didatangkan baginya ujian, sesiapa yang mampu redha maka ia beroleh redha Allah dan barangsiapa yang engkar , maka akan beroleh azab Allah.” Riwayat Tirmizi

No comments: