13 May 2009

Just opinion..

Laungan keadilan untuk rakyat (jangan biar si-gila menuntut hak)

Pelik bin ajaib undang-undang dan perlembagaan di Malaysia ini. Sistem demokrasinya (harap-harap anda dapat tangkap maksud saya). Aku bukannya arif mengenai perundangan di Malaysia, tidak mengambil jurusan undang-undang, sains politik pun atau apa-apa yang sama waktu dengannya. Cuma sekadar perkongsian yang boleh dibuat melalui sedikit pembacaan kerana Nabi junjungan aku dan anda semua telah berpesan, "sampailah dariku walau sepotong ayat". 

Demokrasi yang bagaimana, keadilan yang bagaimana?

Menyebut mengenai keadilan, memang manusia umumnya mahukan keadilan (kalau tidak, tidak wujud Parti Keadilan Rakyat..huu.). Kerana memang tidak dapat di nafikan tiap-tiap daripada manusia pasti menjalinkan hubungan dan bermuamalat sesama manusia (Habluminannas) dan memang akan ada pertukaran dan perbezaaan fikiran dan pendapat. Dan Keadilanlah yang sebahagian besarnya menjadi penentu dan pengawas di dalam sebarang masalah masyarakat.

Jika kita merujuk maksud Keadilan sendiri, yang kita telah faham dari segi bahasanya adalah tegak di tengah. Berbeza maksud syarak nya yang meletakkan sesuatu pada tempatnya. Namun bagi menjelaskan dengan bahasa mudah, keadilan itu adalah "jangan melakukan sesuatu kepada orang lain akan barang yang kita tidak sukai dan kita sendiri tidak menyunkai jika orang lain perbuat kepada kita". Em..harap-harap anda faham.

Berbalik mengenai undang-undang yang diguna pakai di Malaysia khususnya dan dunia umumnya, bagaimana perlaksanaannya, ya..aku mungkin jahil, namun sekadar perkongsian daripada hasil pembacaan. Umumnya mana-mana undang-undang di dunia yang merasakan negaranya lah yang paling sopan dan perfect dalam melaksanakan undang-undang tidak dapat lari dari 3 aspek utama iaitu:

1) Persamaan
2) Kemerdekaan
3) Pemilikan

Persamaan

Adalah menjadi hak bagi setiap manusia atau rakyat yang berkehendakkan persamaan dalam beberapa perkara seperti keperluan hidup, makanan, tempat tinggal, air dan sebagainya. Bahkan dalam Islam, Allah sendiri menilai manusia itu semuanya sama,yang membezakan hanya taqwa. Boleh rujuk 'Kitab Kehidupan' kita, bab 49, ayat 13.

Namun demikian, memang kita tidak dapat lari daripada perbezaan kedudukan atau 'kasta' dalam masyarakat. Contohnya, raja dan rakyat, majikan dan pekerja, orang kaya dan orang miskin dan lain-lain. Tidak mengapa ini kerana perbezaan kedudukan atau tingkatan hidup dan harga didalam masyarakat ini hanyalah dari sebab perbezaan ilmu. Ya, memang semua manusia yang dikurniakan Allah akal yang sama, mungkin perbezaannya hanyalah usaha manusia itu untuk  menimba ilmu. 

Seperti yang aku maklumkan tadi, perbezaan ilmu ini seharusnya yang menentukan taqwa kita pada Pencipta, kerana salah satu elemen yang mendorong kepada ketaqwaan kepada Allah itu adalah melalui ilmu yang diperoleh. Tapi kena ilmu yang baik, kalau ilmu yang buruk, seperti ilmu hitam atau ilmu untuk menang jawatan melalui politik wang, tidak akan sampai ketaqwaannya. 

Kemerdekaan

Sememangnya mana-mana negara atau individu yang masih dijajah menginginkan kemerdekaan. Iaitu melalui semangat hidup manusia. Hakikatnya semua manusia yang lahir dari perut ibu telah merdeka atau di dalam kemerdekaan. Aku dan anda semua pada awalnya dari dalam perut ibu pun tidak terikat dan tidak kenal mana-mana raja, hakim, bos, atau siapa-siapa sahaja. Jadi sebab daripada itu lahirnya kita di dunia ini perlu terus berasa didalam suasana kemerdekaan. Bukan sebagai hamba manusia, tawanan atau 'budak-budak'.

Wajib bagi manusia itu menyatakan kemerdekaannya, merdeka di dalam  anugerah yang Allah telah kurniakan kepada kita, asalkan kita tidak menyusahkan dan menggangu ketenteraman atau kemerdekaan orang lain pula, ia sudah cukup baik.     

Pemilikan

Semestinya undang-undang di dunia terutamanya di Malaysia mengiktiraf dan mengakui akan pemilikan harta seseorang itu. Bebeza jika kita meneliti sejarah semasa zaman kegelapan Eropah dahulu (aku memang banyak lupa sudah), dimana pemilikan harta individu itu adalah milik majikan atau golongan2 atasan. Itu zaman gelap, namun dizaman 'terang' ini, pemerintahan semestinya tidak boleh mencampuri hak milik individu (tapi pemerintahan Malaysia ini ada kelihatan sedikit).

Di zaman sekarang, rakyat seharusnya berkuasa untuk mempertikai atau 'argue' sebarang perkara yang telah dicabuli, terutama berkaitan hak dan pemilikan individu oleh pihak atasan, tidak kira berapa tingginya 'maqam' sesoarang itu. Majikan, YB hatta Raja sekalipun. Dan mereka yang ditindas ini boleh membawa mereka-mereka yang menindas ke muka pengadilan. Ha, ini bukan aku kata kosong, boleh rujuk kata-kata Abuya Hamka, dalam bukunya Falsafah Hidup. "Dalam undang-undang keadilan zaman sekarang, rakyat berhak memperkarakan raja di muka undang-undang, kalau sekiranya raja itu mengambil hak miliknya dengan tidak menuruti perturan yang telah ditentukan

Konsep keadilan inilah yang harus dimainkan di setiap negara yang menjalankan pemerintahan demokrasi. Ianya sebagai 'border' atau sempadan agar setiap kepentingan sesuatu individu atau masyarakat itu tidak dicabuli dalam kehidupan meniti arus kemajuan.

Ianya bertitik tolak daripada individu di dalam sesuatu masyarakat itu sendiri. Islam telah mengajar kita dengan pelbagai sifat dan nilai-nilai murni dalam kehidupan. Menghormati orang tua, menyanyangi yang muda, bantu-membantu, menghormati hak dan kepercayaan orang lain samada sesama agama atau berbeza, memelihara harta orang lain dan banyak lagi. Itu semua adalah peranan kita dalam memelihara dan menjaga hak orang lain. Menghormati kehidupan orang lain agar kehidupan kita juga di hormati. Inilah keadilan. 

Semuanya berbalik kepada undang-undang Islam, konsep keadilah dalam Islam. Demokrasi yang berlandaskan syariat Islam. Itu yang telah Rasulullah lakukan, idea perang Salman Al-Farisi yang telah diguna pakai di Parsi, tidak ke itu undang-undang asing. Rasulullah tidak menolak bulat-bulat undang-undang Barat. Selagi ia mendatangkan manfaat kepada manusia. Ambillah dan cedoklah sebanyak mana undang-undang yang telah diguna pakai diBarat, tapi perlulah di asaskan kembali kepada Al-Quran dan Sunnah nabi. Petunjuk sepanjang jalan.

Hakikatnya, tidak pastilah samada aku seorang sahaja yang syok sendiri, atau anda semua memang sudah sedar dan maklum mengenai undang-undang dan konsep demokrasi di Malaysia yang kita cintai ini. Aku dan anda berhak untuk menilai dan menginterpretasikan mengikut pendapat akal fikiran dan ilmu dan semestinya bukan atas dasar nafsu semata-mata.

Tepuk Dada Tanya Iman..

" Maka apakah hukum Jahiliyyah yang mereka pilih, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?" Al-Baqarah 50


No comments: