12 May 2009

MLM..oh..MLM


Biar rugi didunia, tapi jangan rugi di akhirat

Hari ini seorang sahabat telah memperkenalkan aku pada sebuah syarikat MLM..'U*******u'..
Argh..aku memang fobia dengar bisness multilevel ni, sebabnya..1) aku memang anti MLM..banyak cerita yang aku dengar tentang MLM ni, mencurigakan. 2) aku memang tak berminat nak dengar dan terlibat tentang bisnes2 macam ini, bagi aku ia 2x5 sama seperti skim cepat kaya. 3) Aku memang tak minat sebab 2 alasan diatas..huuu

Jadi, diatur pertemuan dengan seorang agen, puas aku mendengar talk yang panjang lebar serta membosankan. Persoalannya? sebab apa pula pandai-pandai je aku boleh pergi jumpa dan tengar talk ni, semuanya bersebab dari mesej sahabat aku, lebih detail lagi sahabat aku ni sebenarnya adalah anak usrah aku yang lama tidak bersua. "Salam, abg ape khabar, wan nak jumpa abang boleh tak" bunyi mesej yang diterima. Alhamdulillah, ingat lagi dia pada naqib, "InsyaAllah,boleh2..abang pun dah lama tak jumpa wan" mesej direply. Niat dihati ini memang hendak jumpa anak usrah yang kian lama tidak berjumpa. Atas dasar ingin melihat wajah dan bertanya khabar. Rupa-rupanya anak usrah aku ni hendak memperkenalkan bisnes ni, lalu menjemput seorang agen untuk menerangkan kepada aku. (aku tidak menyalahkan anak usrah aku pun..)

Pendek cerita, bergelas-gelas air kosong diteguk, mendengar penerangan agen MLM yang panjang lebar, mungkin memang satu kelebihan yang dianugerahkan pada agen2 MLM di suluruh dunia ni, pandai berkata-kata, bijak bercakap, psikologi bahasa untuk menarik perhatian. Secara jujurnya, aku hampir-hampir lalai dan tertewas dengan kata-kata beliau. Biasalah, mendengar 'marketing plan' dan beberapa lagi bukti yang di bentangkan, dengan hasil lumayan yang diperolehi bagi mereka yang menyertai, semuda ABCD (kata agen tu la). Dalam sebulan boleh terima beribu-ribu ringgit. Mengiurkan..

Apa yang bagusnya, agen ni kata yang dia memang tidak memaksa untuk aku sertai bisnes ni, dia hanya boleh menerangkan mengenai bisnes ni, soal keputusan terletak pada diri aku. Em, baguslah, aku pun sudah membuat keputusan selepas pertemuan itu, aku tidak berminat. Jujurnya, aku memang tidak berapa jelas dan meragui dengan konsep MLM ni, bahkan semua MLM yang ada di Malaysia. Hasil dari usaha sedikit dan diperoleh melalui jaringan ahli atau downline. (boleh rujuk Zaharudin.net)

Sebaik pulang balik dari pertemuan itu, aku terus buka Zaharudin.net, dan aku memang sudah merancang awal-awal lagi untuk merujuk laman web ini. Alhamdulillah, memang ada penjelasan mengenai MLM ini, dan samada ia kebetulan atau tidak syarikat tersebut juga tersenarai Memang meragui, soal halal dan haram, syubhat dan ketidakjelasan dalam MLM ini. 

Syukur pada Allah yang membuka jalan bagi aku untuk memilih mana yang baik mana yang buruk, selagi dikurniakan akal fikiran untuk memilih, pilihlah yang meyakinkan, tiada keraguan, tiada syubhah dan jelas sumber dan perlaksanaannya. Jika tiada ilmu, berusahalah untuk mencarinya. Inilah kelebihan manusia, diberi akal dan fikiran, namun harus dipastikan agar akal dan fikiran yang terbatas tidak didorong dengan hawa nafsu, harus kembali merujuk kepada pegangan kehidupan manusia yang utama iaitu Al-Quran dan Sunnah. 

"Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dengan duanya, nescaya kamu tidak akan sesat untuk selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku"


Doa untuk diberi kesenangan hidup:

"Ya Allah, baguskanlah untukku agamaku yang menjadi pangkal urusanku, baguskan pula duniaku yang menjadi tempat penghidupanku, dan baguskannlah akhiratku yang padanya tempat kembaliku, jadikanlah hidup itu sebagai bekal bagiku dalam segala kebaikan, serta jadikan mati itu sebagai pelepas segala keburukan bagiku" 

No comments: