30 May 2009

Sebelum Terlena

"Hanya bagi orang yang mahu berfikir..."

Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Hujurat ayat 1

"Wahai orang-orang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasulnya (melebihi sesuatu hukum,sebelum adanya ketetapan dari Allah dan Rasul), dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui"

Sekadar berkongsi
Ingatan dari ayat-ayat Allah yang ditembak terus direct ke hati aku melalui ucapan dari Abang Wak selaku Timbalan JPM negeri pagi tadi benar-benar telah menyuntik perasaan dan sanubari aku. Alhamdulillah petanda masih lagi terpalit sisa-sisa iman dalam hati aku ini. Ianya sebagai starting point atau titik permulaan bagi aku selaku insan yang masih lagi bertatih meneruskan cabaran perjuangan di medan luar.Em..aku meneliti apakah benar segala keputusan dan tindakan yang aku aturkan sebelum ini dan untuk masa akan datang benar-benar mengikut acuan dan garis panduan yang telah Allah berikan. It's all about priority, awlawiyyah. Adakah aku hanya 'bercakap atas angin', 'cakap kencang', 'tak serupa bikin' atau pelbagai lagi perkataan yang berunsurkan 'retorik' semata-mata. Amat besar kemurkaan Allah bagi mereka yang berkata tetapi tidak dilaksanakan." Enta nak masuk syurga tak..haha"..perkataan 'provoke' yang sering keluar dari mulut abg wak, itulah modal dia. Wah..sape yang tidak mahu ke syurga. Pasti aku akan terdiam bila diprovoke sebegini. Ini bukan provokasi murahan atau kosong. Inilah antara kelebihan orang Melaka, cakap terus tanpa selindung. Tiada kiasan. Terus direct tepat ke batang hidung dan ia membuatkan aku berfikir dan terus berfikir.

Ianya sebagai muhasabah buat diri aku..dan anda semua jika anda memahami kalam Allah ini.

Maaf aku tidak berniat untuk menceritakan dengan lebih lanjut, aku tinggalkan pada anda semua untuk memikirkan.
Panggilan 'sunnatullah' sangat kuat dan aku tidak mampu melawannya. Mengantuk dan semakin mengantuk..zzzz...zzzz (30/5/2009)

Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik. At-Taubah 24

p/s: Syukran buat sahabat2 ajk ats komitmen antum menjayakan program pagi tadi. Hanya Allah yang dapat membalasnya.

No comments: