28 August 2009

Sambutan Merdeka ke-52


KUALA LUMPUR - Sambutan Hari Kemerdekaan ke-52 yang akan diadakan di Dataran Parlimen, Isnin ini dijangka berlangsung selama 40 minit dengan jumlah pesertanya terhad kepada kira-kira 8,600 orang.

:Ment:eri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata, sambutan sederhana tahun ini mengambil kira keadaan wabak Influenza A (H1N1) dan bagi menghormati bulan Ramadan.

“Walaupun sambutannya sederhana tapi impaknya tidak kurang,” katanya dalam satu sidang media khas mengenai sambutan itu di Bangunan Sultan Abdul Samad di sini, semalam.

Menurutnya, kira-kira 1,600 orang, termasuk Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Jemaah Menteri, Ketua Setiausaha Negara, Speaker Dewan Rakyat dan Dewan Negara, ketua pembangkang dan Ahli Parlimen serta Duta dan perwakilan asing akan berada di pekarangan Parlimen.

Seramai 6,000 rakyat akan membentuk dua barisan dan akan memenuhi sepanjang jalan bermula dari bulatan Bank Negara hingga ke pintu gerbang Parlimen.

“Sekitar 1,000 orang lagi terlibat selepas (pintu) gerbang sehingga pekarangan Parlimen.Sinar Harian


Komentar:

Upacara sambutan Hri Kemerdekaan dapat diibaratkan salah satu upacara ritual atau upacara tradisi rakyat Malaysia. Malah upacara-upacara sebegini bukan khusus pada sambutan kemerdekaan sahaja, malah sambutan-sambutan tahunan lain seperti menyambut tahun baru. Menjadi suatu perkara yang pelik andai upacara sambutan kemerdekaan atau tahun baru ini tidak dilakukan.


Biarlah bagaimana cara dan kaedah sambutannya, rakyat sendiri tidak dapat dan mampu menghalang, kerana di dalam pemerintahan kerajaan yang kita naungi ini sudah menjadi kebiasaan dan menjadi perkara lumrah. Malah, mungkin jika tidak dilakukan diibaratkan tidak ’sempurna iman’. Begitu akrabnya hubungan kerajaan dengan upacara sambutan sebegini.


Namun, bezanya sambutan kemerdekaan tahun ini sedikit sebanyak memberi nada yang seolah-olah ’kecewa’, nada yang keluar dari mulut pimpinan kerajaan yang terbabit. Ya, mungkin tidak semeriah berbanding tahun-tahun lepas. Tempoh sambutan pun sekejap, dan majlis di atur dan dihadkan kepada bilangan tertentu. Walaubagaimanapun, sambutan tetap dilaksanakan, hatta dalam suasana Ramadhan dan wabak H1N1 sekalipun.


Bagi mereka yang dari dahulu menolak sambutan-sambutan sebegini (atas alasan pelbagai maksiat berlaku), mungkin dilihat salah satu rahmat dan ’rahmat’. Rahmat dari bulan Ramadhan dan ’rahmat’ dari wabak selsema babi ini. Namun bagi mereka yang menjadi peserta tetap dan taksub dengan upacara sebegini, kemungkinan akan mengeluh, atau sama nadanya dengan pemimpin yang berkaitan.


Saya mungkin tergolong dalam golongan pertama tadi. Bagi saya sendiri, kita boleh lihat dan nilai perlaksanaannya nanti. Andai 40 minit yang diperuntukan tidak mengundang pelbagai musibah, baik musibah ’kecil’ seperti jangkitan selsema babi atau musibah ’besar’, iaitu program maksiat sebelum, semasa, selepas dan kesan seterusnya kepada generasi.


Saya tidaklah meredhai secara totalnya sambutan sebegini walaupun banyak lagi alternatif yang lebih baik dan tersedia untuk menyambutnya (lebih-lebih sebagai umat Islam). Ianya hanya pandangan dengan melihat perkara atau sambutan sebegini yang sudah menjadi ’makanan ruji’ yang dihidangkan kerajaan kepada rakyat dan tidak boleh dipisahkan lagi. Wallau'alam.


-biarlah mereka yang bertanggunjawab, TANGGUNG didunia dan JAWAB di Akhirat jika apa-apa berlaku-


Berita lain : Merdeka: Apakah percikan bunga api boleh kembalikan keyakinan rakyat? HarakahDaily

No comments: