27 August 2009

'Tarbiyyah Al-Tantuyya' kot..

Ramai 'Ulama' UMNO yang lahir sekarang...

Apalah agaknya yang Najib faham tentang Tarbiyyah. Mungkin ia suatu cabaran bagi Najib untuk menggabungkan pentarbiyyahan dalam konsep 1 Malaysianya. Agak-agaknya bagaimana synchronization yang Najib dapat lakukan. Semuanya atas keupayaan dan kredibiliti Najib membawa agenda 1 Malaysia, dalam masa yang sama tidak mahu orang melihat konsep 1 Malaysia yang dibawanya kelihatan agak secular, jika hendak di bandingkan dengan konsep Islam Hadhari Pak Lah yang agak Islamik (kononnya).

Namun, masyarakat masing-masing ada interpretasi sendiri, sebagaimana interpretasi dan fahaman Najib tentang Tarbiyyah. Jika dilihat perkataan-perkataan islamik dari mulut Najib akan keluar apabila adanya isu-isu yang menyentuh hal-hal keagamaan, contohnya, hukum sebat, isu arak, syurga, neraka, dan lain-lain. Najib begitu lancar dan tidak pelat mulutnya mengulas isu-isu terbabit. Keupayaan beliau membuatkan orang begitu hairan dan pelik (mungkin ada rasa kaget). Anda bagaimana?..

Pengisian pentarbiyyahan ini haruslah bermula dari para pemimpin dulu ataupun ia berjalan serentak bersama orang dibawahnya. Ini bermakna semua pemimpin atau orang bawahan samada di peringkat parti atau kerajaan wajib menjalani satu modul latihan untuk membentuk pemikiran dan sakhsiah Islam yang sejati. Pentarbiyyahan berdasarkan modul latihan yang tidak hanya melalui teori semata-mata.

Dalam kes ini, bagaimana Najib dapat menyediakan modul latihan pentarbiyyahan yang baik dan efektif kepada rakyat khususnya untuk dirinya sendiri? Kemungkinan modul atau latihan yang dapat dilakukan beliau adalah melalui contoh tauladan yang ditunjukkan sendiri oleh beliau. Kata lain, modul atau latihan itu tidak semestinya mmpunyai suatu manual yang di tulis, tetapi juga boleh melalui kaedah praktikal dan tindakan beliau sendiri pamerkan. Pandangan saya ia lebih berkesan, kerana jika modul atau manual latihan yang berbentuk teori sudah telalu banyak, bahkan dalam konsep Islam Hadhari itu sendiri yang ada.

Saya tidak pandai sangat nak bercerita tentang Tarbiyyah, Cuma apa yang saya tahu dengan mengambil contoh pentarbiyyah anak-anak oleh ibubapa seawal-awal usia. Banyak kajian yang dilakukan, pentarbiyyahan atau pendidikan yang paling berkesan dan baik melalui role-model dan tindakan yang dilakukan oleh ibubapa, baik melalui perbuatan atau perkataan. Keberkesanaan anak-anak menerima didikan atau tarbiyyah dari ibubapa itu adalah melalui setiap apa yang dilihat anak-anak. Begitu juga masyarakat. Hatta masyarakat tidaklah sepenuhnya disamakan dengan anak-anak kecil, yang hanya menerima apa yang diberi. Kerana masyarakat punyai akal yang begitu masak untuk berfikir dan menilai.

Rumusannya, bak kata orang putih, action speaks louder than words..biar banyak tindakan dari perkataan. Dalam konteks dakwah pun Nabi beri kaedah, iaitu bil hal..Semua orang dah tahu. Jadi tanpa mengulas panjang..kesimpulan, semua datang dari tindakan para pemimpin, agar rakyat tidak hanya menjadi tunggul, ertikata lain, berbuih pemimpin cakap, rakyat buat dunno je. So Najib? Mungkin rakyat hendak kata, Oh Najib please do walk your talk..

Pandangan dari petikan berita Utusan Malaysia

2 comments:

BUJANG SUSAH said...

bini dia pun x mampu nak ditarbiyahnya.. boleh pulak dia nak terbiyah rakyat ke?

Aizat said...

BN=Bini Najib..2x5..