31 August 2009

Merdeka..!!


Di atas robohan Kota Melaka,
Kita dirikan jiwa merdeka,
Bersatu-padulah segenap baka,
Membela hak keadilan pusaka.


Inilah kata-kata Dr Burhanuddin Al-Helmi. Perkataan yang membiaskan suatu perjanjian hebat mengenai erti sebuah kemerdekaan. Namuni berapa ramai rakyat Malaysia pada hari ini, terutama para pemuda-pemudi tahu dan kenal siapa dia Dr Burhanuddin Al-Helmi.


Seperti para pejuang dan tokoh nasionalis lain yang lahir di pertengahan abad yang lepas. Nama Dr. Burhanuddin Al-Helmi jarang dikenali. Kurang bahkan mungkin tiada tertera namanya di buku-buku sejarah sekolah, tidak seperti tokoh-tokoh yang lain yang lebih mendapat perhatian. Ya, seperti mereka kata, yang menang itulah yang menulis sejarah.


Jiwa Merdeka.!


Benar, sahutan dari Dr.Burhanuddin mengenai makna Merdeka. Sangat benar, dimana hari ini disaat kemerdekaan digenggam rakyat Malaysia, sejak 1957. Hakikat sebenarnya kita tidak Merdeka. Tidak Merdeka dengan sebenar-benar Merdeka.


Jiwa dan Semangat masih dijajah. Masih mencintai si mata biru, si kulit putih kekuningan, dan si rambut perang. Kita masih menyambung tradisi kolonial dari pemimpin kita. Gerbang tirani dan penindasan berterusan memerintah negara ini. Ini adalah fakta samada kita mahu terima atau tidak terpulanglah.


Merdeka bukan sekadar mengibar bendera, bersorak di malam 31 haribulan Ogos. Merdeka juga bukan hanya bermaksud kebebasan mutlak seorang pemimpin dan pemerintah, tetapi soal rakyat, suka dan gembiranya rakyat memenuhi kebebasan daripada tirani dan regim yang berautoriti mutlak. Kata lain, rakyat seharusnya menikmati segala kekayaan negara bersama, segala kemegahan negara adalah kemegahan rakyat.


Tidak perlu untuk menerangkan merdekanya seseorang dari sudut jiwa, pastinya setiap orang itu sendiri yang tahu akan keadaan jiwanya. Tetapi bagaimana kemerdekaan bagi watak sebenar seorang rakyat, rakyat yang benar-benar merdeka di dalam sebuah negara yang 50 tahun lebih merdeka..?


Keadilan rakyat..Merdeka rakyat

No comments: