30 August 2009

Renungan: Masjid dan Politik

Masjid besar..fungsi kecil

Kita biasa dengar suara-suara yang menyatakan "masjid bukan tempat berpolitik". Bahkan intonasi begini dijadikan modal buat parti-parti, pertubuhan dan individu tertentu. Benarkah masjid bukan tempat untuk berpolitik? Adakah kesucian masjid akan tercemar andai dicampur dengan urusan-urusan politik didalamnya? Apakah yang sepatutnya peranan masjid?


Ada yang berselisih pendapat dalam dalam persoalan ini. Ada yang bersetuju dan ada yang membangkang. Masing-masing tidak dapat menerima pendapat orang lain. Persoalannya ialah, adakah harus menggunakan masjid untuk tujuan politik? Apakah dalil keharusannya, jika hukumnya harus? Atau dalil pengharamannya, jika ia ditegah?


Menurut Yusof Qardawi, masjid merupakan Pusat Dakwah dan pemerintahan di zaman nabi s.a.w. Masjid di zaman Rasulullah s.a.w dahulu merupakan pusat kegiatan Jamaah Muslimin. Ia bukan setakat tempat beribadat dan sembahyang bahkan sebagai tempat beribadat, markaz ilmu, kelab sastera, parlimen, tempat perkenalan, tempat berkumpulnya rombongan-rombongan yang datang dari seluruh pelusuk Semenanjung Tanah Arab, tempat Rasulullah s.a.w membuat pertemuan dengan mereka dan tempat Rasulullah s.a.w menyampaikan khutbah dan tunjuk ajarnya tentang seluruh kehidupan sama ada urusan keagamaan, kemasyarakatn dan pentadbiran.


Di dalam kehidupan Rasulullah s.a.w tidak ada pemisahan di antara urusan agama (mengikut istilah orang sekarang) dan politik. Baginda tidak mempunyai satu tempat yang lain bagi politik dan permasalahannya selain daripada masjid. Masjid di zaman Rasulullah s.a.w adalah markaz dakwah dan politik. Masjid Di Zaman Kegemilangan dan Zaman Kemuduran. Begitu juga di zaman Khulafa Ar Rashidin selepas Rasulullah s.a.w. Masjid dijadikan sebagai tempat pelbagai aktiviti sama ada aktiviti politik dan sebagainya. Abu Bakar as-Siddiiq menyampaikan ucapan dasarnya yang pertama di masjid. Disinilah beliau menerangkan program politik atau strategi pemerintahannya. Beliau berkata:

“Wahai manusia! Aku dilantik memerintah kamu. Aku bukanlah orang yang paling layak dari kalangan kamu. Jika kamu melihat aku berada di atas jalan yang benar, bantulah aku. Jika aku menyeleweng, perbetulkanlah aku.”


Umar bin al-khattab juga menyampaikan ucapan dasarnya di masjid, beliau berkata:


“Wahai manusia! Sesiapa yang melihat aku menyeleweng, perbetulkan aku!” Lalu seoang makmum berkata: “Demi Allah, jika kami melihat kamu menyeleweng, kami akan memperbetulkannya dengan mata pedang kami!” Umar menjawab: “Alhamdulillah, syukur kepada Allah yang menjadikan di kalangan rakyat Umar, mereka yang akan membetulkan penyelewengan Umar dengan mata pedangnya.”


Masjid terus berfungsi di zaman sebaik-baik umat ini dan di zaman kegemilangannya. Tetapi ketika luputnya bintang tamadun Islam dan umat Islam menjadi mundur dalam segenap bidang kehidupan, fungsi masjid turut berubah. Masjid hanya dijadikan tempat menunaikan sembahyang sahaja.(dan mungkin ada sedikit pengajian ilmu). Khutbah yang diucapkan mati tidak bertenaga. (realitinya kita boleh lihat pada hari ini, berapa yang dengar dan berapa yang tidur). Kerana khatib bukan menyampaikan khutbah tetapi membaca khutbah. Ya, kita tidaklah menyalahkan 100% khatib yang berkhutbah atau yang mungkin membaca khutbah, tetapi mungkin juga mereka yang berautori yang menyediakan text khutbah. Ada diantara tajuk yang disediakan hanya berlegar di sekitar zuhud di dunia, mengingati kematian, fitnah kubur, dan azab akhirat.


Namun jika kita dapati ada sebahagian khatib yang bercakap mengenai permasalahan umat Islam, mengkritik suasana penyelewengan kehidupan umat, khususnya kezaliman pemerintah, kebisuan ulama dan kedinginan cendikiawan. Dan selepas itu, ada suara-suara yang berkata: "Khatib itu bercakap tentang politik…! " Politik Yang Diterima dan Politik Yang Ditolak. Kadang-kadang khatib yang dikatakan 'cakap politik' itu tidak dibenarkan untuk berkhutbah selepas itu. Amat malang bagi umat Islam yang pada hari ini telah diresapi dengan fenomena jumud pemikiran. Islam hanya layak di tempatkan di didalah vakum ibadah khususiyyah sahaja.


Saya tidak faham, kenapa ketika disebut kalimah ‘politik’, seolah-olah ia merupakan satu kehinaan atau jenayah? Sedangkan ilmu politik adalah satu cabang ilmu yang paling mulia dan orang yang berkecimpung dalam bidang politik adalah mereka yang memikul satu tugas yang paling mulia. Yang peliknya lagi ialah sebahagian ahli politik sendiri yang bertanya:”Adakah harus menggunakan masjid untuk tujuan politik?” Sedangkan mereka bergelumang dalam politik daripada hujung rambut ke hujung kaki. Politik itu sendiri bukanlah perkara mungkar dan kotor, andai ia mengikut garisan-garisan yang telah ditetapkan oleh prinsip-prinsip Islam dan berada di dalam lengkaran hukum dan nilai-nilainya. Kerana Islam itu sistem hidup manusia, yang mentadbir sagala kehidupan manusia, baik dalam politik, ekonomi, perundangan, pendidikan dan sebagainya.


Masjid diwujudkan untuk menangani seluruh permasalahan umat Islam dan setiap yang memberi kebaikan dalam urusan agama dan dunia mereka. Melalui masjidlah manusia mempelajari kebenaran, kebaikan, kelebihan di dalam seluruh kehidupan mereka, samada dari segi kerohanian, kebudayaan, sosial, ekonomi dan politik. Hal ini dikenali sebagai ‘an-nasiihah’, salah satu kewajiban Islam yang diketahui, di mana Nabi s.a.w menjadikankannya sebagai seluruh agama sebagaiaman di dalam sabdanya yang bermaksud;


“Ad-Deen itu adalah nasihat…” Sahabat bertanya: “Untuk siapa wahai Rasulullah?” Sabdanya: “Bagi Allah, Rasul, Kitab dan Imam Muslimin serta umat Islam seluruhnya.”


Inilah bahana Sekularism...Wallahu'alam

No comments: