13 November 2010

Sekat Media: Talian Hayat BN akan putus di Kedah?




Pemuda GERAKAN Kedah mendesak pemimpin kanan Pakatan Rakyat di peringkat pusat tidak berdiam diri dalam isu larangan terhadap beberapa media daripada membuat liputan di belanjawan yang akan dibentangkan di dewan negeri itu esok

Kerajaan PAS Kedah dilaporkan mengeluarkan arahan itu melalui sepucuk surat yang ditandatangani oleh setiausaha akhbar menteri besar yang hanya membenarkan Harakah, The Star, Sinar Harian, Sin Chew Daily and Makkal Osai membuat liputan sesi belanjawan sehingga Selasa ini. (selebihnya)

-------------------------------





Kerajaan yang mahukan rakyat yang sebegini?


Salah satu talian hayat BN bakal terputus di Kedah. Saya bersetuju dengan tindakan kerajaan PAS Kedah yang hanya membenarkan beberapa media sahaja membuat liputan. Inilah masanya proses pembersihan dan ketelusan media dilakukan. Media yang tidak telus bukan sahaja menyekat maklumat, bahkan membentuk pemikiran rakyat untuk menerima berita yang songsang. Inilah sebenarnya penyekatan media kapada rakyat untuk berfikir suatu berita yang betul dan tepat.

Beruk kena Belacan

Ingatkah 3 talian hayat BN..the three M's..Money, Machinery and Media... nah salah satunya Media yang menjadi kepentingan besar buat BN menyebarkan 'dakyah'nya. Hasilnya lihat bagaiamana kawalannya terhadap media Pembangkang sebelum ini..maka itulah balasannya sepertimana Kerajaan BN menyekat Harakah, Suara Keadilan, Roket dan sebagainya.

 Kerana sebuah negara yang mengamalkan demokrasi harus meraikan semua pihak. Namun hakikatnya yang berlaku hari ini, demokrasi hanyalah suatu falsafah dan konsep yang telah di cemari oleh pemerintahan kuku besi..sistem autokrasi, bukan demokrasi lagi.

Kebebasan media bukanlah kebebasan mutlak tetapi kebebasan yang bertanggungjawab, ada yang tanggung dan jawab. Ianya harus di perdebatkan dengan saluran yang tepat dan cara yang sihat. Peranan media bukan sekadar memaklumkan maklumat tetapi menjadi titik kepada masyarakat untuk berfikir dan menilai dari sebuah maklumat yang di peroleh, membentuk kematangan dalam berfikir.

Namun apa yang berlaku hari ini, media menjadi propaganda pihak tertentu. 'Double-standard'nya kerajaan kepada kebebasan media membuka ruang kepada pihak 'kelas kedua' untuk mewujudkan media sendiri..itu pun di sekat. Jika masyarakat melihat Harakah, Suara Keadilan, Roket dll sebagai media Pembangkang, begitu jugalah Utusan, Berita Harian, NST dll...kata orang, askar kita, senjata kita...tengok mana lebih 'Power'.

Tindakan kerajaan Kedah yang menyekat beberapa akhbar di lihat mungkin sebagai petunjuk untuk mengajar media-media yang lain bagaimana membuat liputan yang sepatutnya.

Kadangkala kena jadi api..biar padan muka. 

Wallahualam.

 



No comments: