28 January 2011

Kempen BN di Merlimau telah bermula


Kerajaan BN Melaka akan membuka satu penempatan kampung tersusun di Merlimau di mana tanah seluas 40 ekar akan di buka berhampiran pekan Merlimau.

Menurut Ali Rustam, cadangan tersebut adalah di sebabkan DUN Merlimau sangat popular dan sesuai bagi projek kampung tersusun, di mana di kawasan ini terdapat pelbagai keistimewaan seperti kolej swasta, politeknik, kawasan pertanian seperti sawa padi, kelapa sawit, kawasan ternakan dan kawasan perniagaan. (Baca selebihnya)


Komentar:

Perkara wajib di kala berlakunya PRK, yang mendatangkan keuntungan pastinya penduduk tempatan. Tetapi, apalah sangat keuntungan yang di nikmati berbanding bebanan hidup yang semakin meruncing di hadapi hari demi hari.

Pembukaan kampung tersusun akan menambahkan lagi kapasiti tanah, populasi akan bertambah, maka keperluan asas penduduk juga akan semakin terhad. Persaingan mencari rezeki di kawasan tempatan juga semakin besar.

Merlimau merupakan kawasan yang sedang membangun, kebanyakan penduduk tempatan yang berkerja di situ mencari rezeki di dalam bidang pertanian dan penternakan kerana di situ juga terdapat Felcra, terutanmanya penduduk Melayu yang berusia. Sebahagian besar penduduk tempatan ada yang ke pusat bandar, bekerja sebagai peniaga dan bekerja di sektor swasta dan kerajaan.

Penduduk Merlimau pastinya mengharapkan bantuan yang mampu meringankan beban hidup mereka memandangkan harga barang juga semakin hari, semakin naik. Tidak di nafikan bantuan material seperti pembinaan kemudahan awam dan prasarana di kawasan tempatan juga dapat memudahkan kehidupan harian, tetapi ia belum tentu mampu meringankan bebanan hidup di kala pendapatan isi rumah yang sedikit tambahan dengan kos hidup yang semakin bertambah hari demi hari.

Harapnya rakyat Merlimau tidak lupa hutang yang bakal di bayar mereka dengan projek-projek sebegini. Kerana ianya juga projek yang menelan belanja berjuta-juta yang keluar dari kantung kocek mereka. Menurut Ketua Audit Negara 2009, hutang kerajaan Melaka telah mencecah RM500 juta lebih. Hutang kerajaan Melaka meningkat dari RM441.76 juta kepada RM587.3 juta pada tahun 2009. Hari ini hutang negeri Melaka semakin bertambah, projek-projek yang tidak banyak membantu ekonomi negeri lebih banyak mendatangkan masalah sperti Eye On Malaysia yang masih berhutang, projek Monorail yang tergendala, projek Go-Kart, Lapangan Terbang 'Antarabangsa' Batu Berendam, projek 'Arab City' di Klebang dan lain-lain.

Harap rakyat Melaka, khususnya di Merlimau dapat berubah.




No comments: