20 January 2011

Merlimau mulai rasa bahang.



Allahlah sebaik-baik perancang. Seakan suatu musim. Rakyat Tenang belum pun membuang undi, kini Melaka, Dun Merlimau pula terasa bahang dan mungkin sama keadaannya di Perlabuhan Kelang. Wallahualam.

Yang pasti. Peristiwa ini ada mesej dan peringatan kepada kita semua. Terutamnya kepada UMNO-BN, mereka lebih terasa panas dengan PRK ini. Mereka akan terasa bebanan dan tekanan berantai. Hari demi hari..

Sebagai rakyat jati Melaka, pastinya PRK di Dun Merlimau ini bakal menentukan samada BN masih berkuasa dan relevan lagi atau tidak di Melaka sepertimana kata orang - Melaka Darul UMNO.

Persoalannya adakah negeri darul UMNO ini akan kekal dengan semangat keUMNOannya? Memandangkan PRU lepas DAP sendiri telah menang 5 Kerusi di Melaka (kebanyakan di kawasan bandar). Kemudian melihatkan bacaan politik Melaka hari ini, setelah pelbagai aktiviti dan program turun padang di lakukan, sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat semakin positif terutamanya dari kaum Cina.

Ini yang merunsingkan UMNO-BN. Kerana sokongan dari kaum Melayulah dilihat hanya akan menjadi nyawa bagi mereka selain golongan pedalaman dan saya rasa kawasan lain juga begitu. Walaubagaimanapun, PRK Merlimau nanti pasti ada suatu pelajaran buat kita semua.

Walaubagaimanapun, perjuangan di Tenang belum berakhir dan baru bermula, maka kita sendiri akan melihat sejauhmana totoknya UMNO kepada rakyat di sana, memandangkan BN dengan megah mengatakan di sana merupakan kubu kuat mereka, sama seperti Merlimau. Namun, andai PRK Tenang di lihat positif pada PR atau paling kurang dapat mengurangkan majoriti, maka InsyaAllah, Merlimau juga akan turut sama.

Saya rasa walaupun Melaka negeri kecil, tetapi isu tempatan di dalam Melaka agak banyak. Contoh, isu Melaka Maju sendiri, isu pembangunan yang membazir seperti Eye On Malaysia, Kincir Angin, Monorel, Airport dll, isu roboh surau dan PASTI, isu penyelewengan wang zakat oleh MAIM, isu sekolah mengandung, isu moral pemimpin rasuah Ali Rustam dan banyak lagi. Itu belum di kira isu nasional lagi.

Cabaran buat Pakatan Rakyat Melaka sendiri adalah untuk meyakinkan rakyat Melaka sendiri tentang kebobrokan UMNO-BN. Di akui satu kelebihan ALi Rustam, adalah beliau rapat dan pandai mengambil hati masyarakat tempatan. Ali Rustam sendiri acap kali hadir ke majlis-majlis rakyat malah jemputan kahwin pun beliau sanggup datang andai ada jemputan. Ianya diakui lawan, itu yang menyebabkan terpadam segala keburukan akhlak dan moral Ali Rustam ketika di dakwa rasuah suatu ketika dahulu.


Walaubagaimanapun, Pakatan Rakyat ada peluang untuk menang di sini. Apa yang penting usaha dan gerak kerja konsistem perlu ada kerana BN-UMNO telah semakin tenat. Penyalahgunaan kuasa dan undang-undang menjadi bukti, selain fitnah yang di jaja merata-rata oleh UMNO-BN. Ia menjadi bukti mereka tiada lagi isu.

Maka hari ini UMNO-BN di lihat mengenakan tekanan secara teknikal seperti memperalatkan SPR, Mahkamah, dan Kementeri-kementrian yang berada di bawah kaki BN ini. Seperti mana PAS Melaka sendiri yang kerap kali mengalami tekanan dari kerajaan BN di Melaka. Dengan memperalatkan Akta Tanah untuk merampas tanah yang di bangunkan di atasnya PASTI dan Surau. Majlis Bandara Melaka juga pernah merampas dan merosakkan alatan milik PAS seperti papan tanda pusat aduan, bendera, banner dan lain-lain.

Malah nak menunjukkan betapa 'rimba'nya UMNO-BN Melaka ini, mereka sanggup mengekori dan menganggu setiap ceramah-ceramah PAS sambil mengundang 'tarzan-tarzan' untuk berucap dan meleparkan pelbagai tuduhan liar termasuklah dari Ketua Menteri Melaka sendiri. Nak buat macam mana, sudah menjadi tabiat mereka dari dulu lagi, lebih-lebih lagi dalam keadaan nazak sekarang, meracau tak tentu hala.

Siri PRK yang berlaku memberi petunjuk kepada kita bahawa sudah tiba masanya kerajaan yang sedia ada hari ini perlu di tukar kepada kerajaan yang baru, kerajaan yang lebih baik. Maka Allah telah membuka ruang, iaitu ruang yang agak pantas untuk kita memilih dan membuat keputusan, iaitu ruang demokrasi secara pilihanraya.

Allahualam..

~Selamat Datang Ke Melaka~


p/s: SPR jadi pening..baik kau umumkan Pilihanraya Umum je..


No comments: