29 July 2009

"go to Hell"

"barangsiapa yang di berikan amanah, sesungguhnya sebelah kakinya berada di neraka"

Pergi jahanam UMNO (rentetan kenyataan Tuan Guru: Sumber) ..!.Bila menyebut ’jahanam’ ia dapat diistilahkan kepada sesuatu yang negatif. Istilah jahanam juga biasa orang sebut dalam bahasa Inggerisnya ’go to hell’..maksudnya ’pergi ke neraka’. Betullah, antara nama-nama neraka juga terdapat juga nama neraka Jahanam.

Justeru, ada orang yang terasa dan rasa panas hati dengan kenyataan ini. Itu perkara biasa dan normal, kerana setiap orang ada perasaan, maka wajar perasaan itu ditunjukkan (seperti tunjuk perasaan). Biasalah, apabila suatu yang disayangi dihina dan dikutuk pasti akan melenting dan marah kerana yang disayang itu tidak patut dipermain-mainkan dan di hina oleh sesiapa sahaja didunia ini.

Sungguh sedih dan kecewa dibuatnya mereka. Pelbagai tomahan dan kutukan kepada UMNO. Kadang-kadang baju UMNO yang disarungkan kepada seseorang itu kelihatan tidak sesuai dan buruk pada tuan punya badan yang memakai sehingga dikutuk orang. Salah baju tuan punya badan yang terasa hina. Namun itu kira agak ’sopan’ jika dikutuk sekali tuan punya badan. Bertambah sedih dan pilulah jadinya orang itu. Namun hakikatnya kesalahan itu harus berbalik kepada tuan punya badan yang sendiri memilih baju yang salah dan tidak sesuai dengan ’susuk’ badannya sendiri. Jadi salahkan tuan punya badan.

Ya, Tuan guru bukan nabi, tidak maksum, dan pemimpin UMNO lagilah tidak maksum dulu, kini dan selamanya. Setiap kata-kata boleh ditolak selain kata-kata nabi. Jadi anggaplah kritikan dan apa-apa istilah yang dilabelkan itu sebagai pengajaran supaya ia menjadi anjakan kepada perubahan. Bahkan Dato’ Dr Fadhilah Kamsah pernah menyebut, pengkritik itu sahabat kamu dan sesiapa yang memuji kamu itulah musuh kamu.

Pembangkang mengkritik untuk kebaikan seperti mana kritikan dan kutukan kerajaan pada pembangkang, (walau dengan cara yang tidak bertamadun). Pandanglah dari sudut yang positif agar kita dapat mencari sesuatu yang terbaik dan terhebat. Terutama untuk kepentingan rakyat dan negara. Itu peranan pembangkang yang menjadi pengawas kepada tindakan pemerintah. Supaya pemerintah tidak syok sendiri.

Kata orang putih, what the pembangkang wants is also what the people want. That is to set the country back to the rightful path. Tiada apa yang rakyat dan Negara mahukan dari kerajaan, hanyalah suatu kerajaan yang adil. Wallahu’alam. Sekadar perkongsian.

p/s: aku teringat UMNO dulu yang melabel PAS, Parti Ajaran Sesat, Parti Penganas, Militan, Hina Hudud yang cuba di bawa PAS dan banyak lagi. Ini betul-betul cara yang tidak bertamadun. Namun PAS sentiasa terus bekerja.

UMNO dasar perjuangan Bangsa Melayu-kutuk UMNO bererti kutuk Bangsa Melayu

PAS dasar perjuangan Islam-kutuk PAS bererti kutuk Islam. So, siapa sebenarnya yang layak ke ’Jahanam’..fikir-fikirkanlah..

1 comment:

lailafillah said...

salam..mantap2..satu pandangan yg agak bernas..