26 March 2010

Bukan main hebat polis sekarang..


Sejak kerajaan mengumumkan imbuhan dan bonus kepada pak-pak polisi akhir-akhir ini, kerap sekali polis dilihat begitu rajin membuat siasatan terhadap pemimpin-pemimpin negara yang menjadi suspek atau yang memang bersalah atau memang tak bersalah (sbg contoh Zul Noordin, Zahrain, V,Sivakumar dll). Hairan juga..hinggakan teks khutbah jumaat hari ini (tempat saya, tak tau tempat lain sama ke tak) pun cerita tentang kehebatan polis. Saya yakin, polis begitu jujur cuba menyelamatkan politik negara dari sebarang masalah, tetapi jangan dilupa dengan masalah sosial negara. 


Harapnya pak polisi jangan lupa tanggungawab mencari penjenayah-penjenayah 'low-profile' yang bebas bertebaran di dalam negara ini. Walaupun di khabarkan indeks jenayah menurun tapi itu indeks jenayah di atas kertas, bukan jenayah di dalam masyarakat. Dalam berita masih kedengaran lagi tentang jenayah, bunuh, dera, ragut setiap hari.


Kadang-kadang asyik tangkap dan siasat ikan-ikan jerung, ikan-ikan bilis yang banyak tu pula gembira bebas. Saya terfikir juga, kalau mahkamah pun boleh buat begitu, maksudnya kalaulah mahkamah boleh berlaku adil dan tidak berselindung dengan jerung-jerung besar ni kan elok, pelik asyik ikan-ikan bilis je yang di dakwa..mungkin kerajaan perlu beri insentif pada hakim dan peguam kot..Wallahualam.


p/s: sepandai-pandai 'katak' melompat, akhirnya di siasat polis juga..



No comments: